Shockwave therapie

Wat is shockwave en voor wie is het bestemd?
Veel mensen hebben last van een tenniselleboog, hielspoor, achillespees, schouderverkalking of chronische peesklachten. Een succesvolle methode om deze pijn te behandelen is shockwave. Door middel van radiale schokgolven wordt de pijnlijke plek behandeld. Een operatie kan hierdoor in veel gevallen worden voorkomen.

Shockwave wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat.

Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontsteking of verkalking van pezen of van de slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (triggerpoint) kunnen veel pijn veroorzaken. Met de shockwave-behandeling wordt de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong bestreden. Zonder injecties of erg pijnlijke handelingen kunnen op deze wijze vaak chronische klachten eenvoudig behandeld worden.

Hoe werkt shockwave?
Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut het pijnlijk gebied. Om het contact tussen huid en behandelpistool te optimaliseren wordt een gel aangebracht. Het apparaat zal mechanische trillingen het weefsel insturen en u zult tikkende geluiden horen en voelen. De gegeven impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstel-mechanisme van het lichaam.

De behandeling van shockwave duurt relatief kort, ongeveer 15 minuten en omdat deze vorm van behandelen zo effectief is, ervaart 80% van de patiënten binnen enkele sessies dat de pijn volledig of voor een groot deel is verdwenen.

Wat zijn de voordelen van shockwave-therapie?

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling [15 minuten per sessie]
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
  • Weinig bijwerkingen, wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan

Heeft u één van onderstaande klachten?

• Schouderpijn met beperkte bewegelijkheid
  • Chronische elleboogpijn [tennis-, golferselleboog]
  • Pijn aan de knieschijf
  • Chronische pijn aan de Achillespees [achillodynie]
  • Hielpijn [hielspoor]
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn
  • Andere vormen van tendinitis [peesontsteking]

Kosten shockwave behandeling worden bij ons vergoed!
Waar veel praktijken een vergoeding vragen voor deze therapie, valt de behandeling met Shockwave in onze praktijk binnen een reguliere zitting fysiotherapie en wordt dus (afhankelijk van uw aanvullende verzekering voor fysiotherapie) volledig vergoed.

Laat u onderzoeken om te bepalen of uw klacht in aanmerking komt voor Shockwave-therapie !