Triggerpoint behandeling

Een ander woord voor triggerpoints is spierknopen. Door overbelasting of een gebrek aan doorbloeding en zuurstof ontstaat een overgevoelige plek. Van buitenaf zijn deze plekjes voelbaar omdat ze pijnlijk en hard zijn. Iedereen heeft triggerpoints, ze zijn actief of niet actief. Triggerpoints zijn niet erg, maar kunnen wel erg vervelend zijn. Een triggerpoint kan uiteindelijk leiden tot een stijve nek of schouder, rugpijn en bilpijn.
Daarom is een actieve triggerpoint noodzakelijk om te behandelen om verder klachten te voorkomen en herstel in gang te zetten.

Triggerpoint ontdekken
De enige manier om een triggerpoint in het lichaam te ontdekken is door middel van lichamelijk onderzoek. Dit is de eerste stap bij een triggerpoint behandeling. Vaak heeft u zelf al een idee waar deze zich bevind. De fysiotherapeut onderzoekt de spieren die de pijn kunnen veroorzaken. De triggerpoints voelen aan als een plaatselijke verdikking en als de therapeut hierop drukt kunt u herkenbare pijn en soms uitstralende pijn voelen. Voor de verdere behandeling wordt er ook gekeken naar de afname van kracht van spieren en de lengte van de spieren.

Soorten triggerpoint behandeling
Het doel van de triggerpoint behandelingen is om de verkrampingen uit te schakelen. Hierdoor heeft u geen of beduidend minder pijn en klachten van de desbetreffende plek of spier.
Er zijn verschillende behandelvormen om problematiek omtrent triggerpoints te beïnvloeden:

• Druk uitoefenen op de triggerpoint ( compressie techniek )
  • Triggerpoint massage technieken
  • Warmte toepassingen voor ontspanning van de spier
  • Contract-relax technieken, een mobiliserende techniek voor aanspannen en ontspannen
    van spieren
  • Houdingsadviezen en huisoefeningen
  • Dry Needling

Dry needling wordt gezien als een van de meest effectieve behandelmethoden, waarbij de triggerpoints gedeactiveerd worden. Lees meer over behandeling met dry needling.

Over het algemeen zal de klacht het best beïnvloed worden door het toepassen van meerdere behandelvormen. Bij Fysio Fit Hoogeveen bieden wij alle mogelijke behandelvormen aan om uw klacht te beïnvloeden.